lauantai 22. marraskuuta 2008

Mungyeong Saejae

Edelleen Lauran postauksia odotelessa, laitan tähän väliin hieman kuvamateriaalia parilta viime päivältä.
Introduction to Creative Engineering -kurssilla meidän pitää rakentaa pallonvalintalaite, joka erottelee toisistaan pingis-, golf-, tennis- ja pesäpallot. Kuvassa vasemmalla kuva laitteen tilasta perjantaina iltapäivällä. Kuten kuvasta näkyy, puusta ja pahvista rakennettu laite on maalattu tietoteekkarikillan värejä kunnioittaen mustalla.

Perjantaina illalla menin Lauran ja muiden Kyungheelaisten kanssa Yongsanin kauppakeskuksen elokuvateatteriin katsomaan Quantum of Solacen. Leffaan jäin kaipaamaan vanhemmille Bondeille ominaisia kummallisia vekottimia ja parempaa viihdettä syvällisen synkistelyn ja aikuismaisemman kokonaisuuden sijaan. Yongsanin kauppakeskuksen tapahtuma-aukiolle oli laitettu jo jouluvalotkin, kuten oikealla olevasta kuvasta näkyy.

On kyllä ollut hienoa huomata että täällä joulu on alkanut näkyä katukuvassa ja mainoksissa vasta tällä viikolla, eikä paria kuukautta ennen kuten Suomessa viime vuosina.

Toisin kuten Kiinassa, Koreassa julkisista vessoista pidetään huolta ja niihin jopa panostetaankin jotain. Alla oleva kuva ei ole asuntolan jääkaapista vaan Yongsanin kauppakeskuksen elokuvateatterin aulan käymälästä.

Koska olin perjantai-illalla mennyt Souliin ja ohjelmassa oli kuitenkin koulun järjestämä retki lauantaina, niin jouduin lähtemään Soulista aamulla kuuden aikaan. Lähtiessäni oli ulkona vielä ihan pimeää ja kadutkin olivat yllättävän hiljaisia. Alla oleva kuva on Guron asemalta noin seitsemän aikaan.
Olin kuitenkin ajoissa takaisin Ajoun yliopistolla. Meitä oli vajaa kaksi bussilastillista vaihto-oppilaita lähdössä tälle retkelle, joka suuntautui Mungyeong Saejaelle, joka on vuoristosola suurin piirtein keskellä Etelä-Koreaa.
Ennen solaa söimme lounasta ennalta sovitussa paikassa eräässä tienvarren ravintolassa, jonka yhteydessä oli myös matkamuisto- ja käsityömyymälä. Myymälässä oli kippoa ja kuppia joka lähtöön, kuten kuvista vasemmalta ja alhaalta näkyy.

Ruoka-annokset eivät olleet mitenkään erityisen koreasti katettuja, mutta ruoasta sentään tuli täyteen. Tarjolla oli porsaanleikettä (jälleen kerran), riisin ja gimchin kera.

Matkamuistomyymälän lisäksi läheisellä vanhalla kyläkoululla oli jonkilainen käsityö- ja elämyspaja, jossa "vaatetimme" pieniä muovisia patsaita liisteröimällä niiden päälle värikästä - kuulemma korealaista - paperia. Yllä kuva paljaasta muovipatsaasta ja oikealla kuva omasta tuotoksestani. Lopputuloksen arvioisin taiteelliselta kannalta turvallisen tylsäksi. Olisin hieman enemmän aikaa tarvinnut työn kunnolla loppuun saattamista ja viimeistä silausta varten.

Lopulta jatkoimme matkaa itse solaan. Kuvassa alhaalla on solan kolmesta portista ensimmäinen (ja ainoa jonka läpi lopulta kuljimme).

Portin sisäpuolella noin viiden minuutin kävelymatkan päässä oli pieni kylä, jonka käsittääkseni KBS pystytti tai restauroi erään suositun korealaisen draamasarjan kuvauksia varten. Kylässä leijui tekemällä tehdyn olemus, mutta maisemat olivat silti upeat ja kylän kujat olivat kyllä idylliset, mutta tosiaan jokseenkin elottomat. Alla kuvia kylästä.

Vähän jäi harmittamaan, että meillä ei ollut aikaa tutustua kaikkeen mitä alueella oli tarjota. Itselleni nappaaman esitteen mukaan ihan lähialueella olisi ollut ties kuinka paljon hienoja kävelyreittejä, ja vähän kauempana olisi ollut ainakin yksi temppeli. Mungyeongissa on myös kuumasta maanalaisesta lähteestä veden ottava kylpylä.

Lopuksi vielä kuva astetta katu-uskottavammasta menopelistä: